
Dzieciństwo to dla człowieka okres najbardziej intensywnej nauki. W tym okresie kształtują się cechy osobowości oraz sprawność umysłowa. Czynności, które dorosłym wydają się instynktownymi zachowaniami są niezmiernie skomplikowanym procesem uczenia się życia, który zachodzi w głowie małego człowieka. U dzieci chęć do uczenia się jest samoistna. Zadaniem rodziców jest stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi dziecka i wspieranie tego rozwoju. Dzieci poznają świat za pomocą wszystkich zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, smaku i węchu. Uważny rodzic rozpozna, który zmysł dominuje u jego dziecka w poznawaniu otoczenia.
Gdy dziecko preferuje oglądanie ilustracji, rodzic pomaga:
- porządkując otoczenie wokół dziecka (kilka zabawek, książek),
- często oglądając z dzieckiem ilustracje, fotografie,
- zachęcając dziecko do narysowania tego, co się nauczyło,
- chwaląc za utrzymywanie porządku,
- robiąc dla dziecka dyplomy z pochwałami i wieszając je w widocznym miejscu.
Gdy dziecko woli słuchać i powtarzać to, co rodzic czyta – rodzic pomaga:
- włączając w czasie nauki spokojną muzykę,
- zachęcając dziecko do powtarzania głośno, tego co usłyszało,
- często rozmawiając z dzieckiem,
- chwaląc dziecko używając słów np.”świetnie sobie radzisz”,
- zmieniając ton głosu przy czytaniu (głośno – cicho, wolno-szybko),
- często mówiąc rymowanki.
Gdy dziecko wodzi palcem po książce, chce wszystkiego dotknąć – rodzic pomaga:
- dbając o porządek i spokój wokół dziecka,
- często przytulając dziecko,
- zachęcając do zabawy z plasteliną, modeliną,
- pozwalając dziecku na bezpieczne dotykanie tego, czego się uczy,
- najlepszą nagrodą dla dziecka jest wspólne “nudzenie się”.
Gdy dziecko potrzebuje ruchu (podskakuje, bawi się palcami), rodzic pomaga:
- pozwalając dziecku na ruch podczas nauki,
- zachęcając do odgrywania scenek na temat tego ,czego się dziecko uczy,
- pozwalając bawić się palcami, ołówkiem podczas nauki,
- robiąc częste, krótkie przerwy w nauce,
- ucząc dziecko prostych ćwiczeń fizycznych,
- ucząc dziecko prostych tańców (np. “zasiali górale”).
A to style uczenie się wg. H. Silver, R.Strong, and M.Perini:
Styl Mistrzowski – uczenie się krok po kroku (35 % ludzi)
Styl Zrozumienia – uczenie się przez zadawanie pytań i uzasadnianie (35 % ludzi).
Styl Doświadczania na Sobie – uczenie się poprzez uczucia i wyobrażenia (12 % ludzi).
Styl Interpersonalny – uczenie się wspólnie z innymi na konkretnych pomysłach (18% ludzi).