Warto poznać nasz mózg, żeby móc go właściwie używać. Dziecko do 6 roku posługuje się przede wszystkim prawą półkulą, a więc przyswaja informacje w postaci obrazów i nie skupia się na porządkowaniu informacji. Po 6 roku życia zaczyna dominować lewa półkula, która w sposób logiczny przetwarza dane o zewnętrznym świecie i porządkuje je.
Prawa i lewa półkula różnią się również pojemnością i czasem przechowywania informacji. Prawa półkula zachowuje zdobyte informacje na zawsze, natomiast lewa półkula przez cały czas pozbywa się części starych informacji, gdy zdobywa nowe.
Leworęczni są przeważnie bardziej twórczy niż praworęczni. Lewa półkula steruje czynnościami logicznymi, matematycznymi, oceniającymi, analitycznymi. Prawa steruje naszymi twórczymi, wzrokowymi i przestrzennymi konceptami.

Aby procesy poznawcze mogły przebiegać sprawnie obie półkule muszą się ze sobą komunikować. Pomiędzy jedną, a drugą półkulą znajduje się wiązka nerwów tzw. ciało modzelowate, która łączy obie półkule i pozwala na przepływ informacji z jednej strony mózgu do drugiej. Zwykle jedna z półkul dominuje. Oznacza to, że każdy z nas jest lepszy w jakiejś konkretnej dziedzinie. Niektórzy bardziej interesują się matematyką, inni sztuką. Jedni są wspaniałymi mówcami, a drudzy muzykami, jedni lubią porządek, inni otaczają się „artystycznym nieładem”.
Czy wiesz, że kiedy nasz mózg zacznie podążać w pewnym kierunku, już go nie zmienia? Możemy się o tym przekonać wykonując prosty test:
Co to są dowcipy? – Żarty.
Co Francuzi jadają na deser? – Tarty.
Jak nazywają się kuzyni pantery? – Lamparty.
To, po czym w zimie zjeżdżamy, to …?
Jak wypadł test?
Odpowiedź: to nie narty, tylko śnieg. Dałeś się zwieść, jak większość ludzi? Nasz mózg lubi mknąć naprzód, ponieważ zna już odpowiedź.
Współczesne badania wykazały, że mózg jest najefektywniejszy gdy wykorzystuje obie półkule jednocześnie. Jest to szczególnie przydatne w procesie uczenia się. Osoby, które potrafią korzystać z zasobów obu półkul są zazwyczaj wszechstronne, twórcze i wyjątkowo zdolne.