
Ruszyła II edycja projektu Grydaktyka, czyli edukacja poprzez gry. W tym roku chcemy szczególną uwagę zwrócić na wskazywanie działań, które w oparciu o nowoczesne narzędzia edukacyjne rozwijają procesy motywacyjne u uczniów, doskonalą kompetencje w zakresie przedmiotów matematycznych i informatycznych. Na naszych stronach będziemy prezentować innowacyjne scenariusze lekcji, materiały dydaktyczne dla nauczycieli,poradniki dla uczniów. Będziemy prowadzić innowacyjne warsztaty na podstawie scenariuszy „Zgrana matematyka”, a na zakończenie odbędzie się Turnieju Gier połączony z pokazem nowych technologii przygotowanym przez pracowników i studentów koła naukowego Gamedev Students Association.
Projekt “GryDaktyka, czyli edukacja poprzez gry – edycja II” stanowi kontynuację ubiegłorocznego programu, w ramach którego we współpracy z Zakładem Technologii Gier UJ zostały przeprowadzone badania naukowe, dotyczące wykorzystania gier komputerowych w edukacji oraz konkurs dla nauczycieli, który zainicjował proces wdrażania gier w dydaktyce szkolnej.
Wnioski z badań są jednoznaczne: gry komputerowe wzmacniają uczniów w procesie edukacyjnym, natomiast nauczyciele, chociaż dostrzegają potrzebę i walor dydaktyczny wdrażania gier w edukacji, rzadko wykorzystują gry na lekcjach. Wynika to z głównie z braku kompetencji, programów i szkoleń, a także braku świadomości różnorodnych technologii, w tym urządzeń dotykowych, które wystarczą, by gry, tak popularne wśród dzieci i młodzieży, stały się częścią szkolnej rzeczywistości.
Kolejna edycja projektu “Grydaktyka II” rozwija współpracę międzyśrodowiskową w zakresie adaptacji dorobku naukowego do procesu dydaktycznego realizowanego w szkołach podstawowych, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości i efektywnego wykorzystania gier komputerowych do kształtowania kompetencji kluczowych ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji matematycznych i informatycznych.
Adresatami programu są uczniowie i nauczyciele, którym warto przybliżyć edukacyjne walory gier, przełamując schemat negatywnego postrzegania gier przy jednoczesnym braku umiejętności wsparcia dziecka, by potrafiło wykorzystywać fascynację światem gier w procesie uczenia się.
Realizacja projektu opierać się będzie na opracowaniu i organizacji dla uczniów szkół podstawowych warsztatów „Zgrana matematyka”. Program warsztatów będzie opierał się na wykorzystaniu w procesie nauczania gier komputerowych i aplikacji mobilnych. Tak przygotowane zajęcia warsztatowe wdrażają uczniów do nauki logicznego myślenia, podstaw algorytmiki, kształtują wyobraźnię przestrzenną i inne kompetencje matematycznych. Stanowią jednocześnie dla nauczycieli przykład dobrej praktyki w zakresie wykorzystania gier w dydaktyce szkolnej.
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
