Oto lista najczęściej pojawiających się pytań, na temat stosowania gier wideo w edukacji.
Czy gry wideo są szkodliwe dla zdrowia uczniów?
Gry wideo nie niosą ze sobą żadnego lub niewielkie ryzyko dla zdrowia, jeśli uczniowie nauczeni są korzystać z nich w sposób zdrowy i bezpieczny, oraz kiedy równowaga między graniem a innymi zadaniami jest zachowana.
Skąd mogę mieć pewność, że wybrana przeze mnie gra wideo jest odpowiednia dla moich uczniów?
Należy zapoznać się z oceną zawartości gry i samemu ją przejść, aby sprawdzić, czy jest odpowiednia pod względem używanego języka, pokazywanej przemocy i zawartości edukacyjnej.
Skąd mogę wiedzieć, że uczniowie się czegoś nauczą z danej gry?
Nie wszystkie gry wideo zostały stworzone w celach edukacyjnych. Jednakże wiele z nich można dostosować i wykorzystać na zajęciach. Ogromne znaczenie ma omówienie zajęć, gdzie podkreślony jest związek między grą a przerabianym materiałem.
Sprzęt w naszej szkole jest bardzo stary i nie możemy uruchamiać gier, które zapisane są na CD-ROM-ach. Z czego możemy korzystać?
Jeśli wyposażenie szkoły nie pozwala na korzystanie z gier na CD-ROM-ach, można korzystać z gier w formacie Java lub Flash. Tego rodzaju gry (zwłaszcza te w formacie Flash) nie wymagają dużo pamięci, ani miejsca na dysku. Mamy bardzo niski budżet na gry wideo.
W jaki sposób możemy zdobyć dobre gry za niską cenę?
Podczas, gdy gry sprzedawane komercyjnie w sklepach mogą być bardzo drogie, niektóre gry, które można wykorzystać do celów edukacyjnych, można zdobyć za darmo. Można je również wypożyczać.
Skąd mogę wiedzieć, czy dzieciom gra się spodoba?
Trudno jest ocenić, która gra spodoba się uczniom, a która nie. Dobrze jest przeczytać recenzje gry na forach internetowych lub w czasopismach branżowych.
Czy gry wideo mogą zastąpić tradycyjne zajęcia?
Nie. Gry wideo nie zastąpią regularnych lekcji. Mogą jednak bardzo pomóc motywować i angażować uczniów w proces uczenia się. Niektórzy uczniowie mogą uznać pewne tematy za dość trudne do zrozumienia, aż zetkną się z nimi w zabawie, a gra wideo jest swojego rodzaju zabawą. Gry wideo są więc tylko dodatkowym sposobem na dotarcie do dzieci i na wyjaśnienie im trudnych tematów.
Czy istnieją dowody na to, że gry wideo rzeczywiście pomagają w procesie uczenia?
Tak. Wiele raportów wykazało, że gry wideo mogą być efektywnie wykorzystywane na zajęciach w szkole, aby wzmocnić motywację i proces uczenia. W rozdziale z listą materiałów dla nauczycieli niektóre raporty zostały wymienione.
—————–
Tekst pochodzi z poradnika „Gry wideo w szkole, podręcznik dla nauczyciela” wydanego w ramach projektu „Gry w szkole” przez European Schoolnet.
Cały dokument znajdziesz w naszej bibliotece materiałów.